Du er her:

Hvorfor har EU innført en ny dekkmerkeordning?

For å standardisere informasjonen om rullemotstand, våtegenskaper og dekkstøy, har EU innført en obligatorisk merking av alle nye dekk. Fra november 2012 må alle nye dekk som selges i Europa være påført en label med de nødvendige opplysninger.

 

Intensjonen med innføringen av merkeordningen er å gi forbrukeren viktig informasjon som kan være nyttig når du velger nye dekk (her et eksempel)

 


 

Hvordan leses labelen?

Rullemotstand (drivstofføkonomi)

Effektiv bruk av drivstoff er viktig både for å redusere CO2-utslipp og kjøreutgifter. Kategoriene er delt fra A (grønn) til G (rød). Kategori D brukes ikke her. Forskjellen mellom hver kategori indikerer en besparelse eller økning i drivstofforbruk på mellom 0,10 og 0,15 liter per 100 kilometer for en bil som kjører ca. 15 km / liter.

 

Våtegenskaper (bremseegenskaper på våt veibane)

Våtegenskaper er en avgjørende faktor for din sikkerhet, og indikerer at dekkene kan stoppe bilen raskt på våte veier, og kan oppgjøres i bremselengder. Kategoriene er A til G, der D og G ikke brukes. Forskjellen mellom hver kategori tilsvarer en bremselengde på mellom en og to billengder (eller mellom 3 og 6 meter) ved bremsing med en hastighet på 80 km/t.

 

Forskjellen mellom kategori A og F er dermed mer enn 18 meter bremselengde.

 

Dekkstøy (eksternt)

Her snakker vi om den dekkstøy som avgis til omgivelsene og ikke den som kan høres inne i bilen. Støynivået måles i desibel. 

Jo flere streker som er fylt med svart på høytalerikonet, desto mer støyende er dekkene.

Du finner også mer informasjon på wikipedia.org:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tire_label